Θηλασμός και διατροφή

Θηλασμός και διατροφή

Γράφει η Νικολέτα Περρή, Προϊσταμένη Μαία, Υπεύθυνη Μητρικού Θηλασμού

Επιτέλους κρατάτε στην αγκαλιά σας το μωρό που με τόση αγωνία περιμένατε. Είστε έτοιμες να του προσφέρετε τα οφέλη του μητρικού σας γάλακτος. Γνωρίζετε όμως ότι η διατροφή σας σχετίζετε άμεσα με την διατροφή του μωρού σας;
Η μητέρα που θηλάζει, πρέπει να επιλέγει καθημερινά τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων (πρωτεΐνες, φρούτα, λαχανικά, κόκκινο κρέας, όσπρια, δημητριακά), προκειμένου να καλύψει τις διατροφικές της ανάγκες και να παράγει γάλα στις επιθυμητές ποσότητες.

Αν και η συμβουλή των γιαγιάδων είναι ότι οι γυναίκες που θηλάζουν χρειάζονται περισσότερο τροφές σε υγρή μορφή(σούπες), δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι κάτι τέτοιο αυξάνει την ποσότητα του γάλακτος.

Σήμερα, γνωρίζουμε ότι η μητέρα που θηλάζει μπορεί να τρώει τα πάντα, ακολουθώντας τις επιθυμίες της.

Όχι όμως χωρίς όρια!

Δεν χρειάζεται να ακολουθήσετε κανένα αυστηρά υποθερμιδικό σχήμα διατροφής κατά την διάρκεια του θηλασμού.

Άλλωστε, κατά τη διάρκεια της γαλουχίας θα χάσετε σταδιακά το επιπρόσθετο βάρος που πήρατε στην εγκυμοσύνη (περίπου 1 κιλό το μήνα), γιατί θα το χρησιμοποιήσει ο οργανισμός σας για την παραγωγή γάλακτος. Αν περιορίσετε τις θερμίδες που προσλαμβάνετε για να χάσετε πιο γρήγορα κιλά, θα μειωθεί η παραγωγή γάλακτος, με αποτέλεσμα να μην καλύπτονται οι ανάγκες του βρέφους σας.

Αν διαπιστώσετε ότι υπάρχει κάποια τροφή που ενοχλεί το μωρόσας, αφαιρέστε την από τη διατροφή σας για διάστημα μιας εβδομάδας και μετά δοκιμάστε να την ξανά. Αν παρατηρήσετε πάλι έντονες ενοχλήσεις στο μωρό σας, αφαιρέστε την τελείως από το διαιτολόγιο για όσο θηλάζετε.

Δεν υπάρχει λόγος να στερήσετε από τον εαυτό σας την απόλαυση ενός μικρού γλυκού κάθε τόσο.

ΣΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ:

v Τα εσπεριδοειδή. Επειδή το γαστρεντερικό σύστημα του μωρού είναι ακόμα ανώριμο, είναι πιθανό να δυσκολευτεί να επεξεργαστεί κάποια συστατικά των εσπεριδοειδών, με αποτέλεσμα να δείχνει εκνευρισμό, να έχει αναγωγές ή ακόμα και ερεθισμούς στην περιοχή της πάνας.

v Τα καυτερά φαγητά.

v Το σκόρδο. Έχει την ιδιότητα να προσδίδει στο μητρικό γάλα μία ιδιαίτερη οσμή που μπορεί να μην αρέσει και τόσο στο μωρό σας.

v Τους ξηρούς καρπούς. Εάν εσείς ή κάποιο μέλος της οικογένειάς σας έχει τροφικές αλλεργίες, θα ήταν καλύτερο το μωρό σας να μην έρθει σε επαφή με τους αλλεργιογόνους παράγοντες που υπάρχουν στα φιστίκια και άλλους ξηρούς καρπούς.

v Τα γαλακτοκομικά. Κάποια παιδιά έχουν δυσανεξία στο αγελαδινό γάλα και μπορεί να παρουσιάσουν αντιδράσεις στα αλλεργιογόνα που προέρχονται από τα γαλακτοκομικά προϊόντα που τρώτε εσείς και που εισέρχονται στο μητρικό γάλα. Τα συχνότερα συμπτώματα αλλεργίας ή δυσανεξίας στα γαλακτοκομικά είναι οι κολικοί, οι εμετοί και το έκζεμα και σπανιότερα η παρουσία αιμορραγικών κενώσεων. Εάν όμως το δικό σας μωρό δεν παρουσιάζει τέτοια συμπτώματα τότε τα γαλακτοκομικά προϊόντα και κυρίως το γάλα στην καθημερινή διατροφή σας συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση της ποσότητας και της ποιότητας του μητρικού γάλακτος, ενώ επιπλέον, προσφέρει στον οργανισμό απαραίτητες θρεπτικές ουσίες, όπως σίδηρο, βιταμίνη D και, φυσικά, ασβέστιο.

v Το αλκοόλ. Οι ειδικοί προτείνουν την πλήρη αποχή από την κατανάλωση αλκοόλ κατά τη γαλουχία. Εάν όμως θέλετε να καταναλώσετε αλκοόλ, θα πρέπει να θυμάστε ότι ένα μικρό ποσοστό περνάει στο μητρικό γάλα. Επιπλέον, το αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει μειωμένη παραγωγή γάλακτος. Για αυτό συστήνεται η κατανάλωση αλκοόλ να απέχει τουλάχιστον 2 ώρες από τον θηλασμό, χρόνος που χρειάζεται για να απομακρυνθεί το αλκοόλ από τον οργανισμό.

v Το κάπνισμα. Καλύτερα να αποφεύγετε καθ' όλη τη διάρκεια της γαλουχίας. Εάν αυτό είναι αδύνατο μπορείτε να το μειώσετε αυστηρά στα τρία-πέντε τσιγάρα ημερησίως.

v Το ψάρι. Ο λόγος για τον οποίο συχνά οι γυναίκες που θηλάζουν ενθαρρύνονται να μην τρώνε ψάρια, δεν συνδέεται με τυχόν αλλεργίες ή δυσκολίες στην πέψη που μπορεί να προκληθούν στο μωρό, αλλά με το γεγονός ότι ο υδράργυρος που υπάρχει στα μεγάλα ψάρια απεκκρίνεται στο μητρικό γάλα. Οι γυναίκες που θηλάζουν δεν θα πρέπει να καταναλώνουν πάνω από μία φορά την εβδομάδα ψάρια και θαλασσινά.

v Τον καφέ. Μπορείτε να απολαμβάνετε μια μέτρια ποσότητα καθημερινά (ένα με δύο φλιτζάνια ελληνικό ή γαλλικό), αλλά αν το παρακάνετε μπορεί το μητρικό γάλα να προκαλέσει εκνευρισμό στο μωρό σας. Μετά τον τρίτο μήνα, ο οργανισμός του μωρού είναι σε θέση να επεξεργαστεί καλύτερα την καφεΐνη και οι πιθανότητες να ενοχλείται από τον καφέ είναι λιγότερες.

v Την μέντα και τον δυόσμο. Θεωρείται ότι μειώνουν την ποσότητα του μητρικού γάλακτος, γι’ αυτό θα πρέπει να αποφεύγετε τις μεγάλες ποσότητες.

ΣΑΣ ΣΥΣΤΗΝΟΥΜΕ ΝΑ:

v Τρώτε μικρά και συχνά γεύματα.

v Προσπαθήσετε το βραδινό να απέχει τρεις ώρες από τον ύπνο.

v Τα φαγητά σας να είναι απλής παρασκευής (ψητά, βραστά).

v Μην αποκλείετε κανένα τρόφιμο από το διαιτολόγιο σας.

v Πίνετε όσο νερό και χυμούς θέλετε.

ΤΟ ΓΑΛΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΕΙ ΚΑΘΕ ΜΗΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΩΡΟ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΓΟΡΑΖΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ!ΘΗΛΑΣΤΕ ΓΙΑ ΟΣΟ ΚΑΙΡΟ ΘΕΛΕΤΕ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ!

Kivotos tou KosmouFollow us on FacebookΑλφα-lab

ΛΗΤΩ Μαιευτικό, Γυναικολογικό & Χειρουργικό Κέντρο Α.Ε., Μουσών 7 - 13 Αθήνα, Τ: 210 690 2000
© Copyright 2007-2011 ΛΗΤΩ. All Rights Reserved