Εγκυμοσύνη - ΟΙ διαταραχές του πεπτικού και πώς αντιμετωπίζονται

ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

 

Οι διαταραχές του πεπτικού

και πώς αντιμετωπίζονται

 

Η δυσκοιλιότητα, οι καούρες και το πρήξιμο είναι κάποιες από τις… παρενέργειες της εγκυμοσύνης, που σχεδόν όλες οι γυναίκες αντιμετώπισαν ή θα αντιμετωπίσουν. Για ποιο λόγο, όμως, συμβαίνουν, και πώς μπορεί να ανακουφιστεί από αυτές η μέλλουσα μητέρα;

 

Γράφει ο

Dr. med. Christian Schlüter

Ειδικός Παθολόγος, Διευθυντής Παθολογικού Τμήματος ΛΗΤΩ

 

Είναι επίμονες και δυσάρεστες, ανήκουν όμως στις χαρακτηριστικές διαταραχές που μπορεί να προκαλέσει η εγκυμοσύνη: προβλήματα στην πέψη. Περισσότερες από το 75% των γυναικών που κυοφορούν τα αντιμετωπίζουν τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Κάποια από αυτά, όπως το πρήξιμο ή η δυσκοιλιότητα, εμφανίζονται ήδη από την αρχή της κύησης, ενώ άλλα, όπως οι καούρες, εμφανίζονται κυρίως προς το τέλος της.

 

Δυσκοιλιότητα

Συχνά αιτία είναι η λανθασμένη διατροφή και η έλλειψη άσκησης, αλλά τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην κένωση οφείλονται κυρίως στη δραστική ορμονική αλλαγή. Η προγεστερόνη φροντίζει για τις ιδανικές συνθήκες ανάπτυξης του εμβρύου και λειτουργεί αρχικά ως χαλαρωτική για διάφορες μυϊκές ομάδες. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι μύες του στομάχου και του εντέρου, οι οποίοι λόγω «υπολειτουργίας» οδηγούν στην επιβράδυνση όλων των σταδίων της πέψης. Όμως, η αργή διαδικασία πέψης είναι υπέρ του εμβρύου. Με αυτή την επιβράδυνση ο οργανισμός έχει στη διάθεσή του περισσότερο χρόνο για να «φιλτράρει» τις τροφές.

Η δυσκολία στην κένωση οφείλεται επιπλέον και στο γεγονός ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία, αλλάζει η σύνθεση των κοπράνων, τα οποία περιέχουν λιγότερο νερό και είναι κατά συνέπεια πιο συμπαγή. Επιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας προς το τέλος της εγκυμοσύνης είναι και το αυξημένο μέγεθος της μήτρας, η οποία με τη σειρά της πιέζει το έντερο.

Στην ιατρική ορολογία η δυσκοιλιότητα αφορά κατάσταση μη κένωσης για τρεις ή τέσσερις ημέρες, καθώς και δυσκολία στην κένωση λόγω της σκλήρυνσης των κοπράνων. Για την καταπολέμησή της προτείνονται τα εξής:

·        Διατροφή: Οι έγκυοι με τάση προς δυσκοιλιότητα πρέπει να φροντίζουν για επαρκή λήψη φυτικών ινών (φρούτα, ψωμί ολικής άλεσης, λαχανικά). Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορούν να βοηθήσουν και τα ειδικά γιαούρτια.

·        Κίνηση: Κάθε είδος κίνησης μπορεί να ενισχύσει και την κινητικότητα του εντέρου. Είτε πρόκειται για ελαφριά άθληση, τρέξιμο και κολύμβηση, είτε για απλό περίπατο, δεν παίζει σημαντικό ρόλο. Σε κάθε περίπτωση οι έγκυοι πρέπει να κινούνται για 20-30΄ καθημερινά.

·        Λήψη υγρών: Ειδικά στο πρώτο τρίμηνο της κύησης, οι γυναίκες δυσκολεύονται στην πρόσληψη επαρκών υγρών. Γι’ αυτό πρέπει να προσλαμβάνουν τουλάχιστον 2 λίτρα υγρών καθημερινά (νερό, αφεψήματα χωρίς ζάχαρη, φυσικοί χυμοί).

Επιπροσθέτως μπορούν να βοηθήσουν τα ακτινίδια, τα αποξηραμένα φρούτα, το μούσλι και η βρώμη, ενώ πρέπει να αποφεύγονται η μπανάνα και η μαύρη σοκολάτα.

Προσοχή: σε καμία περίπτωση δεν συνιστάται η λήψη φαρμάκων κατά της δυσκοιλιότητας χωρίς να προηγηθεί συνεννόηση με τον ιατρό. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα φάρμακα μπορεί να προκαλέσουν πρόωρες συσπάσεις, γι’ αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή.

 

Καούρες

Οφείλονται στην ορμόνη προγεστερόνη, η οποία, όπως προαναφέρθηκε, έχει μυοχαλαρωτική δράση, που αφορά και στον σφικτήρα του κατώτερου οισοφάγου. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ενημερώνεται ο θεράπων ιατρός ώστε να αποκλειστεί η πιθανότητα γαστρίτιδας ή έλκους.

Περίπου οι μισές έγκυοι υποφέρουν από καούρες στο πρώτο ή το δεύτερο τρίμηνο της κύησης, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 70% κατά το τελευταίο τρίμηνο. Ακολουθώντας τις παρακάτω απλές συμβουλές μπορούμε να περιορίσουμε τα δυσάρεστα συμπτώματα:

·        Αποφύγετε καυτερές και πολύ λιπαρές τροφές.

·        Χωρίστε τα γεύματά σας σε πολλά μικρά κατά τη διάρκεια της ημέρας.

·        Μασήστε καλά τις τροφές και μην τρώτε βιαστικά.

·        Μην ξαπλώνετε τουλάχιστον για μία ώρα μετά από κάθε γεύμα.

·        Εάν δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε, χρησιμοποιήστε πολλά μαξιλάρια ώστε να βρίσκεστε σε «καθιστή» θέση.

 

Υπεραερισμός του εντέρου (πρήξιμο)

Κάθε άνθρωπος αερίζεται έως και 40 φορές τη μέρα, αριθμός που φαντάζει υψηλός, όμως είναι απόλυτα φυσιολογικός. Η συχνότητα και η ισχύς του υπεραερισμού του εντέρου (πρήξιμο) εξαρτάται κατ’ αρχάς από τη διατροφή. Όποιος περιλαμβάνει στο καθημερινό του διαιτολόγιο τρόφιμα όπως το κρεμμύδι, το πράσο, τα όσπρια, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, το λάχανο κ.λπ., αντιμετωπίζει συχνότερα προβλήματα από κάποιον που τα αποφεύγει. Λαμβάνοντας υπόψη και την επιβράδυνση της πέψης λόγω των ορμονών και την κατά συνέπεια μεγαλύτερη παραμονή των τροφών στο έντερο, μπορούμε να αντιληφθούμε τις συνέπειες. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, συνιστάται:

·        Κατανάλωση ζεστών αφεψημάτων (τσάι, χαμομήλι κ.λπ.).

·        Αποφυγή τροφών που προκαλούν πρήξιμο.

·        Κίνηση και ελαφριά άθληση.

·        Μικρά και πολλά γεύματα.

·        Σε ειδικές περιπτώσεις, εφαρμογή θερμοφόρας στην περιοχή της κοιλιάς (σε συνεννόηση πάντα με τον ιατρό).

 

Kivotos tou KosmouFollow us on FacebookΑλφα-lab

ΛΗΤΩ Μαιευτικό, Γυναικολογικό & Χειρουργικό Κέντρο Α.Ε., Μουσών 7 - 13 Αθήνα, Τ: 210 690 2000
© Copyright 2007-2011 ΛΗΤΩ. All Rights Reserved